Budgetbeheer

We staan er niet allemaal even vaak bij stil, maar eigenlijk iedereen krijgt te maken met geldzaken. Belastingen en toeslagen, rekeningen, uitkeringen, huishoudgeld, noem maar op. Inkomsten moeten voldoende zijn om alle rekeningen te kunnen betalen en het is belangrijk om een goed inzicht te hebben in de vaste lasten en mogelijk ook onvoorziene uitgaven. Het persoonlijk budget moet op orde zijn en op orde blijven. Zodat rekeningen op tijd betaald worden, salaris of uitkeringen correct worden besteed en als het nodig is dat er goede rapportages worden gemaakt voor de betreffende instanties. Als iemand schulden heeft is het ook lastig om alle ballen in de lucht te houden. Dan moeten de juiste keuzes gemaakt worden: wie wordt op welk moment betaald en welke betalingen kunnen uitgesteld worden? Ook daarbij helpt SAAM Thuisbegeleiding. Samen voorkomen we dat er nieuwe schulden opgebouwd worden.

Budgetbeheer aanvragen

Heeft u ondersteuning nodig bij het in balans houden van uw inkomsten en uitgaven? Dan helpt SAAM Thuisbegeleiding u met het beheren van uw geld via budgetbeheer. Via het contactformulier laat u uw gegevens bij ons achter. Wij nemen contact met u op om vervolgens samen de mogelijkheden te bespreken.

 


    Stappenplan budgetbeheer aanvragen

    1

    Kennismaking

    De eerste stap is dat we elkaar leren kennen. We bespreken de financiële situatie en bijbehorende wensen en verwachtingen. Tijdens deze vrijblijvende kennismaking leggen we de basis voor uw budgetbeheer en adviseren wij welke stappen we samen met u gaan nemen.

    2

    Verzorg aanvraag budgetbeheer

    Als u zich kunt vinden in onze manier van werken, gaan we verder met het opstellen van de benodigde contracten, afspraken en machtigingen. Dan kunnen we ook het tarief voor het budgetbeheer bepalen.

    3

    Aan de slag

    Instanties worden aangeschreven, post gaat naar SAAM Thuisbegeleiding en er wordt een nieuwe (beheer)rekening op uw naam geopend. Uw inkomen wordt overgezet op deze nieuwe rekening die de professioneel budgetbeheerder beheert. U krijgt zelf een afgesproken bedrag voor dagelijkse uitgaven en de andere geldzaken, zoals het betalen van de facturen, worden geregeld via het budgetbeheer.

    Professioneel budgetbeheer aanvragen bij SAAM Thuisbegeleiding

    Taken van een professioneel budgetbeheerder

    Budgetbeheer heeft als doel om (nieuwe) schulden te voorkomen of te beperken. Uw inkomen komt dan binnen op een aparte (beheer)rekening die de professioneel budgetbeheerder beheert. Vervolgens betalen we elke maand (een deel van) uw rekeningen. U kunt denken aan rekeningen zoals huur, gas, water, licht, verzekeringen, maar dus ook eventuele aflossingen. Van te voren worden afspraken gemaakt over het bedrag dat u ontvangt over een vooraf bepaalde periode voor dagelijkse uitgaven. De afspraken leggen we vast in een budgetplan. Het is aan de budgetbeheerder om er samen met u voor te zorgen dat inkomsten en uitgaven met elkaar in balans zijn.

    Verschil budgetbeheer en bewindvoering

    Wat is het verschil tussen budgetbeheer en bewindvoering? Bij bewindvoering geeft u de volledige verantwoordelijkheid/zeggenschap over uw financiële zaken uit handen. Dat is bij budgetbeheer niet het geval. Vandaar dat we met budgetbeheer afspraken maken in overleg. We streven ernaar uw zelfstandigheid te stimuleren en uiteindelijk bent u misschien weer in staat uw eigen geldzaken te beheren. Meestal is budgetbeheer tijdelijk en zodra uw geldzaken weer op orde zijn, bent u weer baas in uw eigen bankrekeningen. In sommige gevallen is het blijvend.

     

    Wilt u budgetbeheer aanvragen? Neem dan contact met ons op. SAAM Thuisbegeleiding biedt naast budgetbeheer ook bewindvoering, mentorschap en curatele aan. Wij helpen u graag met uw financiële uitdagingen. Vertrouwen en laagdrempeligheid staan bij ons voorop.